Alla inlägg under maj 2011

Av Fatma Sadek - 4 maj 2011 13:17

Ost gifflar är goda till frukost eller som fika med te.  De kan du fylla med allt möjligt själv tycker jag de blir godast med turkiskt vitost.


Degen:

1  l mjöl
1 tsk salt
1 tsk socker
3 msk olja eller 50 g margarin
½ l mjölk
50 g jäst
1 ägg
1 ägg att pensla med


Fyllningen:

ca 2 st turkiska ostbitar de brukar vara stora delar sen så beror det på hur mycket ni vill fylla de prova er fram.

lite (svart kummin) eller som även kallas för Nigella sativa. Det är en svart frö som ni hittar på kryddhyllan.

Funkar bra med CHOKLAD med eller vad ni önskar fylla de med.


Lägg 1 liter mjöl i bunken samt salt och socker. Smält margarin, häll i mjölken och värm till 37°C. Lös upp jästen. Häll ner vätskan i mjölet och tillsätt ägget. Arbeta samman till en deg med så mycket mjöl att det blir en deg som inte kladdar. Ta upp den på bakbordet och knåda den. Dela den i 4 delar, kavla ut varje del till en rund kaka, som sporras i 8 trekanter. lägg i fyllningen  sedan rulla varje trekant till en giffel. Börja med den bredaste delen, låt tippen komma underst på plåten och böj in ändarna något i halvmåneform. Låt jäsa i ca 40 min, pensla med uppvispat ägg och strö på vallmofrö. Grädda i 225°C i ca 8 min med plåten placerad mitt i ugnen.


 







Av Fatma Sadek - 4 maj 2011 13:06

Här kommer lite recept på supergoda bärmuffins.

Väldigt enkla att göra och tar inte alls lång tid och göra.


100 g smör

2 d socker

2 ägg

1 1/2 creme fraiche

3d mjöl

1 1/2  tskd kanel

1 1/2 tskd bakpulver

frysta bär


Börja med smör och socker rör poröst. tillsätt ett ägg i taget, mjöl, bakpulver, kanelen och creme fraichen och rör tills det känns klubbfritt. Sen lägger du bären själv så tycker jag att det blir godare med mycket bär sen rör du lätt men en sked bara. Fyll formarna 3/4 ca och placera i mitten av ugnen. Ca 20 min eller när de får fin färg på 225 grader.


   så goda de blev

Av Fatma Sadek - 4 maj 2011 11:14

  Här har en en bild på Nour...min äldsta dotter knappt 2 år

Av Fatma Sadek - 4 maj 2011 11:09

Idag är det städning som gäller. Kanske hinner men med lite tvätt med får se. Det underlättar enormt när man tvättar hemma såå slippe rman springa fram och tillbaka till tvättstugan. Jag måste i stortätt storstäda varje dag puuuh inte roligt.

Av Fatma Sadek - 3 maj 2011 18:09

Ja nu har varmvattnet kommit wiiihoooo...

Så nu har man diskat och gjort ett o annat och håller på att baka. Bilder kommer lite senare på mina bakvärk...

Av Fatma Sadek - 3 maj 2011 10:16

God morgon alla..

Vaknade idag lite sent fastän jag hade lagt mig tidigt känner mig både trött och arg faktikst. Har alltid haft problem med varmvatten. Så nu har vi varit utan varmvatten i 2 dagar. Min yngsta sover fortfarande, det är så underbart och titta på hennes medens hon sover. Den äldsta tittar på tecknat och äter sin mat samtidigt det gillar hon. Vill gärna ut och gå lite med vet inte om vädret blir bra idag orkar inte med kylan.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hej jag heter Fatma Sadek, är 25 år och mamma till 2 helt underbara prinsessor. Vad jag bloggar om är i stortsätt allt möjligt.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

recept


Ovido - Quiz & Flashcards